skeyes beheert de navigatie- en communicatie-uitrusting, zoals de grondbakens die de piloot van je vlucht in staat stellen om een koers te selecteren en zich te oriënteren, en de zend- en ontvangstantennes die zorgen voor de overdracht van data en gesproken communicatie.
Zodra je vliegtuig koers zet naar zijn bestemming, neemt de ACC-verkeersleider van het CANAC2-verkeersleidingscentrum je vliegtuig op in de verkeersstroom en kijkt hij er nauwgezet op toe dat de veiligheidsafstanden met andere vliegtuigen worden nageleefd. Die afstanden bedragen 5 nautische mijl horizontaal, hetzij 9 km, en 1.000 voet (ongeveer 300 meter) verticaal. De luchtverkeersleider van skeyes die voor je vlucht instaat, coördineert de overdracht naar een luchtverkeersleider van het aangrenzende land, wanneer je vliegtuig het Belgische luchtruim verlaat.
skeyes beheert het luchtverkeer tot op een hoogte van 24.500 voet (hetzij 7.500m). Boven die hoogte neemt het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) het over.
Wanneer je vliegtuig zich verplaatst in het gecontroleerde luchtruim, maakt het gebruik van een netwerk van vliegroutes. Dat netwerk wordt uitgetekend door de Airspace Design Experts van skeyes. Om een maximale vluchtefficiëntie en zo kort mogelijke routes te garanderen worden de verkeersstomen in real time beheerd door de luchtverkeersleiders van skeyes. Zij stellen de piloten voor om de meest rechtstreekse vliegtrajecten aan te houden door bijv. militaire zones te doorkruisen, wanneer ze niet gebruikt worden.