De belangrijkste doelstelling van skeyes bestaat erin het veiligheidsniveau voor alle luchtruimgebruikers in het gecontroleerde luchtruim te handhaven en te verbeteren. Om de activiteiten van zowel de onbemande als bemande luchtvaart veilig te laten verlopen, werd een degelijk concept of operations uitgewerkt. Momenteel kunnen dronepiloten in sommige gevallen automatisch toelating krijgen om zelfs tot 120m hoog te vliegen, afhankelijk van de locatie. Ze mogen in een groot deel van de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden rond de grootste luchthavens vliegen. Daarvoor volstaat het dat ze hun vlucht enige tijd op voorhand via de Drone & Aerial Activities (DAA) aanmelden.
Wanneer een drone-operator in een hoger luchtruim wil vliegen dat door skeyes wordt beheerd, zoals een terminalmanoeuvreergebied (Terminal Manoeuvring Area, TMA) of Controlled Area (CTA), zal hij uiteindelijk Beyond Visual Line Of Sight (BVLOS) vliegen. Om BVLOS te mogen vliegen, zijn extra veiligheidsmaatregelen vereist.
EBKT is een geozone die door skeyes wordt beheerd; dit betekent dat dezelfde principes gelden als voor de andere geozones die door skeyes worden beheerd, d.w.z. dat gebruik moet worden gemaakt van de Drone & Aerial Activities (DAA). Weet je niet zeker welke regels je moet volgen? Neem dan zeker een kijkje op de website van Droneguide; daar kan je zien waar drone-operaties onderhevig zijn aan specifieke beperkingen en kan je tevens de toegangsvoorwaarden bekijken. Sommige gebieden worden geactiveerd door een Notice to Airmen. Om hun laatste status te raadplegen check je de NOTAM lijst.
Het luchtruim dat door de militairen wordt beheerd, werd toegevoegd aan de Drone & Aerial Activities (DAA). De drone-operator plant zijn/haar vlucht via de DAA Planner op dezelfde manier als dat gebeurt voor het civiele luchtruim. Via de Drone & Aerial Activities (DAA) ontvangt de drone-exploitant ofwel een toelating, ofwel aanvullende beperkingen, ofwel een weigering. Voor de zones die werden geactiveerd door een Notice to Airmen (NOTAM), of wanneer een andere zone wordt overlapt door een van deze zones, moet de drone-operator nog altijd de gepubliceerd NOTAMs controleren voordat hij gaat vliegen om er zeker van te zijn dat de situatie niet gewijzigd is en dat hij/zij nog altijd mag vliegen.