skeyes evalueert toepassing nieuwe dronewetgeving
Op 31 december 2020 trad de nieuwe Europese regelgeving rond drones in werking. Die heeft ingrijpende gevolgen voor het luchtverkeer. Na zes maanden maakt skeyes een eerste evaluatie.
De nieuwe regelgeving zette de dronewereld op zijn kop: ze laat voortaan makkelijker toe om met drones in het Belgische luchtruim te vliegen behalve in bepaalde beveiligde zones. skeyes is verantwoordelijk voor de toegang met drones tot de zones rond de civiele Belgische luchthavens.
Informatie
In aanloop naar de inwerkingtreding informeerde skeyes de luchtverkeersleiders uitvoerig over de nieuwe regelgeving en de nieuwe operationele procedures die naar aanleiding daarvan werden ontwikkeld om de veiligheid van alle luchtverkeer te verzekeren. Elke aanpassing in het luchtruim vraagt immers heel wat voorbereiding, overleg en opleiding vooraleer ze kan toegepast worden.
Professionele en recreatieve dronegebruikers vernamen via verschillende kanalen alles over de wijzigingen aan de online tool en mobile app Drone Service Application, waarmee ze hun dronevluchten kunnen aanvragen en opvolgen in de zones beheerd door skeyes. DSA automatiseert en vergemakkelijkt binnen die zones het hele proces van aanvraag tot vlucht voor zowel piloten als luchtverkeersleiders.
Veiligheidsmaatregelen
Na zes maanden houdt skeyes de nieuwe werking tegen het licht op basis van de ervaringen tijdens deze eerste periode.
Daarbij zal vooral aandacht gaan naar de verkeersleiding rond Brussels Airport. Daar is het vliegverkeer op lagere hoogte het meest intensief. Het gaat dan niet alleen om drones maar ook en vooral om helikopters. Beide soorten toestellen worden door verschillende (overheids)instanties ingezet bij allerhande manifestaties in en rond de hoofdstad, voor inspectievluchten van allerhande leidingen die in stedelijk gebied in grote getale aanwezig zijn of voor veiligheidsoperaties. Zo stelde de voorbije NAVO-top met onder andere de komst van de Amerikaanse president Joe Biden de luchtverkeersleiders voor een ernstige uitdaging, die zij tot een goed einde brachten.
Veiligheid blijft voor skeyes altijd de eerste prioriteit. Om die te allen tijde te garanderen paste de luchtverkeersleiding de voorbije maanden af en toe een aantal specifieke ingrepen toe. Zo werd het luchtruim voor drones tijdelijk verlaagd van 400 voet naar 150 voet in de gecontroleerde zone rond de luchthaven van Zaventem. In noodsituaties en in situaties waarin er een verhoogd veiligheidsrisico is, kunnen luchtverkeersleiders dronepiloten uitzonderlijk via de Drone Service Application instructie geven om hun toestel meteen aan de grond te zetten. De evaluatie zal er onder andere op gericht zijn om het gebruik van die maatregelen na te gaan.
Innovatie
Op de andere luchthavens verloopt de operationele toepassing de nieuwe wetgeving al vlot. In en rond Antwerpen en Oostende bijvoorbeeld heeft skeyes al heel wat ervaring opgedaan in verschillende projecten met partners uit de dronesector om bepaalde toepassingen met drones te testen: vervoer van medisch materiaal tussen ziekenhuizen, inspectievluchten in havengebieden of windmolenparken, vluchten boven grote steden, … Op en rond die luchthavens is het gemengd gebruik van luchtvaartuigen op lagere hoogte ook minder frequent, net als rond Charleroi en Luik.
Innovatie is één van de speerpunten in het beleid van skeyes. Het bedrijf heeft daarom de dronesector van bij haar opkomst altijd ondersteund. Het economische belang ervan valt niet te onderschatten. skeyes wil mee bijdragen tot het succes van de sector in ons land. En daarbij uiteraard de veiligheid van alle luchtverkeer blijven garanderen.