SAFIR-Med Very Large Demonstration gaat vooruit
In de toekomst zal mobiliteit als dienst de intermodaliteit verbeteren en vele vervoersmodi met elkaar verbinden tot naadloze deur-tot-deur-diensten voor personen en goederen. Meer dan ooit tevoren zullen tal van luchtvaartuigen van diverse pluimage door het Europese luchtruim vliegen, en (civiele en militaire) drones zullen volledig en naadloos worden geïntegreerd in alle omgevingen en luchtruimklassen, en veilig en efficiënt naast bemande luchtvaartuigen opereren.
In het kader van deze Very Large Demonstration (VLD) stelt SAFIR-Med het operationele concept van U-space in vraag om ook de stedelijke luchtmobiliteit te omvatten. Het zal worden ondersteund door bijkomende dienstverleners en de integratie van geautomatiseerde systemen in het overkoepelende ecosysteem dat U-space wordt genoemd. Het ecosysteem moet een naadloze uitwisseling van operationele gegevens tussen de verschillende stakeholders mogelijk maken. De demonstraties, die gepland zijn voor 2022, worden toegespitst op droneoperaties ter ondersteuning van hulp- of medische diensten, aangezien deze reeds maatschappelijk aanvaard zijn en de weg zullen banen voor tal van andere dronediensten in de nabije toekomst.
In het concept wordt rekening gehouden met verscheidene operationele omgevingen, zowel binnen als buiten gecontroleerd luchtruim, en worden verschillende manieren gedefinieerd om drone-activiteiten af te handelen, rekening houdend met specifieke beperkingen die inherent zijn aan de integratie
met de bemande luchtvaart en het vliegen boven stedelijke gebieden. Ongeacht de aard van de omgeving zijn de uitdagingen de volgende:
- het vervoer van en naar vooraf bepaalde locaties, regelmatige verbindingen of noodsituaties;
- het dringend vervoer van ziekenhuizen naar niet vooraf bepaalde (last minute) locaties;
- het vervoer van en naar verschillende UAM-omgevingen (2 verschillende U-space-luchtruimen).
Het algemene concept is gericht op het beheren van UAS-verkeer met een hoge dichtheid, waarbij voorrang wordt verleend aan drones, waar nodig noodhulp- of medische operaties worden ondersteund en aangepaste U-space-diensten worden verleend. Dat gebeurt d.m.v. een efficiënt gebruik van het beschikbare luchtruim, teneinde:
- te voorzien in een vliegtoelating, zodat deconflictie tussen drones op strategisch, pre-tactisch en tactisch niveau wordt gewaarborgd:
- toewijzing van operationeel gebied;
- validering van door UAS-operatoren gevraagde ‘vrije’ trajecten;
- het gebruik van vooraf bepaalde corridors mogelijk te maken die worden geactiveerd wanneer dat nodig is, ten behoeve van UAS-noodhulpoperaties, inter-UAM-luchtruimverbindingen en voor operaties in de nabijheid van vliegvelden.
Het SAFIR-Med-consortium legt tegen eind juli 2021 de laatste hand aan een Concept of Operations (CONOPS). De volgende punten die op de agenda staan, zijn de voltooiing van de onderliggende architectuur en de samenstelling van de demonstratiesystemen. De SAFIR-Med-architectuur zal in overeenstemming zijn met de U-space-verordening.
Alle betrokken partijen zijn gemotiveerd en bereidwillig om vooruitgang te boeken met het oog op een uitgebreidere en efficiënte oplossing om dronevluchten te integreren, wanneer ‘opkomende’ technologieën beschikbaar zullen zijn.