Groene landingen
De luchtvaart biedt ons de kans om te reizen, eropuit te trekken en de wereld te ontdekken, maar heeft ook een impact op het milieu. skeyes is zich hiervan bewust en heeft daarom de aanvliegprocedures aangepast, zodat de vliegtuigen een zogenaamde “groene” landing kunnen maken.
Groene landingen zijn gebaseerd op een CDO-procedure (Continuous Descent Operation). skeyes past deze procedure zo vaak mogelijk toe wanneer de vlucht en het luchtverkeer dat mogelijk maken. Op die manier kunnen de toestellen op een gelijkmatige manier dalen en daarbij hun motoren zo weinig mogelijk belasten. De CDO-methode beperkt niet alleen het kerosineverbruik en de uitstoot van broeikasgassen, maar ook de geluidsoverlast.
Het vliegtuig kiest hierbij niet voor een trapsgewijze daling, maar volgt zwevend een regelmatige, dalende lijn. Op die manier hoeft de piloot geen gas bij te geven.
Twee keer minder lawaai bij de landing
Een CDO ingezet op 3000 m hoogte voor een langeafstandsvliegtuig van het type Airbus A330 zorgt over de volledige vlucht voor een daling van het brandstofverbruik met 100 kg, van de CO²-uitstoot met 314 kg en van de geluidsoverlast met 3 dB (twee keer minder lawaai dan bij een klassieke landing).
Meer dan 2 op de 3 landingen zijn groen
In 2017 werd bij meer dan 73,2 % van de landingen de groene procedure gevolgd op Brussels Airport, in Luik en in Charleroi, de luchthavens waar het systeem wordt toegepast.
Overzicht van de landingen per luchthaven waar de CDO-procedure wordt toegepast
Aantal cdo’s in absolute waarde ten opzichte van het totaal van ifr-aankomsten
Eerste groene landingen op Brussels Airport in 2014
Nadat in 2009 een project werd opgestart om de CDO-procedures te onderzoeken en uit te werken, heeft skeyes in juni 2014 de eerste CDO-procedures ingevoerd op Brussels Airport, in nauwe samenwerking met Brussels Airlines, TUI fly, Thomas Cook Airlines, DHL, Singapore Airlines Cargo en Brussels Airport Company. skeyes en zijn partners hebben een echte pioniersrol gespeeld bij de toepassing van het CDO-concept. Sindsdien neemt het aantal groene landingen stelselmatig toe, ondanks het complexe en drukke Belgische luchtruim. Tijdens de piekuren is het moeilijker om het CDO-systeem toe te passen, om de vlotte doorstroming en de veiligheid niet in het gedrang te brengen.
Nog meer groene landingen in de toekomst
In samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen blijft skeyes de CDO- methode verbeteren, om de toepassing van het systeem verder te kunnen uitbreiden. Hiertoe werken onze deskundigen aan een vereenvoudiging van het luchtruim. Ook de samenwerking tussen de verkeersleiders en de piloten is essentieel om optimale omstandigheden te verkrijgen voor een maximaal aantal CDO-landingen. Communicatie en vertrouwen zijn hierbij de sleutelwoorden, zodat iedereen zich goed voelt bij de procedure.
Johan Decuyper, CEO van skeyes: “skeyes wil zijn maatschappelijke rol ten volle opnemen. Het ecologische aspect van onze activiteiten is voor ons uitermate belangrijk. CDO-landingen zijn voor ons een belangrijke manier om de economische belangen van de luchtvaartsector en de milieu-impact van de luchthavens met elkaar te verzoenen. We onderzoeken dan ook alle mogelijkheden om de leefomstandigheden voor de omwonenden te verbeteren, in nauwe samenwerking met onze partners in de luchtvaartsector. ”