Luchtverkeersleiders zorgen voor efficiënt verkeer ten gunste van het milieu
Net voor vertrek geven de verkeersleiders, dankzij een uitwisseling van informatie tussen alle betrokkenen op de luchthaven via een skeyes-applicatie, toestemming voor het aanzetten van de motoren. Door het vliegtuig op het juiste moment te laten starten, wordt al op brandstof bespaard. Natuurlijk moet het vliegtuig klaar zijn: de piloten moeten de belangrijkste veiligheidsaspecten hebben onderzocht, het vliegtuig moet zijn schoongemaakt, alle passagiers moeten aan boord zijn, de bagage en eventuele vracht in het ruim moeten zijn ingeladen en het vliegtuig moet zijn bijgetankt. In 2022 kreeg 92,5% van de vliegtuigen die vertrokken op Brussels Airport groen licht om hun motoren te starten binnen de TSAT (Target Start-up Approval Time). Dit is een mooie prestatie voor skeyes en zijn partners op de luchthaven.
Vervolgens begeleiden de verkeersleiders de vliegtuigen op de meest efficiënte manier naar de taxibanen, zodat het verkeer op de grond vlot kan doorstromen en de vliegtuigen zo snel mogelijk kunnen opstijgen. In 2022 legden 99,8% van de vliegtuigen op Brussels Airport hun traject tussen hun standplaats en de startbaan af in minder dan de gemiddeld benodigde tijd (VTT - Variable Taxi Time). Deze prestatie is te danken aan de vaardigheid van de skeyes luchtverkeersleiders.
Wanneer het vliegtuig onderweg is, kan de verkeersleider, afhankelijk van de verkeerssituatie, directere routes voorstellen aan het vliegtuig om de vluchttijd en het brandstofverbruik te beperken. Onlangs ontwikkelde skeyes TCAST (Traffic Complexity Assessment and Simulation Tool), een tool om de verkeersbelasting te voorspellen en de verkeersstromen nog beter te beheren. Het Belgische luchtruim is een van de meest complexe in Europa door zijn dichtheid en structuur, met zes luchthavens en militaire zones op een relatief klein gebied voor de luchtvaart.
Ten slotte kan de verkeersleider, wanneer het vliegtuig de luchthaven van bestemming nadert, de piloten voorstellen om een continue daling uit te voeren, bekend als CDO (Continuous Descent Operations). CDO is een vliegtechniek waarbij het vliegtuig met een minimum aan motorvermogen continu naar de landingsbaan daalt, in een soort glijvlucht. In tegenstelling tot een conventionele nadering zijn er geen stops waarbij de piloot telkens opnieuw gas moet geven. De CDO-nadering bespaart dus veel brandstof en beperkt zowel de CO2-uitstoot als het lawaai. CDO kan niet altijd worden uitgevoerd vanwege de verkeersomstandigheden.
In 2022 volgde 79% van de landingen deze groene landingsprocedure op Brussels Airport, 56% op Brussels South Charleroi Airport en 60% op Liege Airport.
Al deze technieken die door de luchtverkeersleiders worden gebruikt, hebben tot doel de efficiëntie van het luchtverkeer te verhogen en dus de impact ervan op het milieu te beperken.