Hoe word je luchtverkeersleider?
Afvallingsrace
Laten we direct to the point komen: elk jaar blijven er slechts 15 Ã 25 starters over uit enkele honderden sollicitanten. Het proces is een echte afvallingsrace waarbij je eerst terechtkomt in een intensieve selectieprocedure van 6 maanden. Wat staat er je daar allemaal te wachten?
The beast they call FEAST
Iedereen start met FEAST. First European Air Traffic Controller Selection Test is een verzameling van computertesten die Air Navigation Service Providers (ANSP's) zoals skeyes helpt om de meest geschikte kandidaten te screenen voor een job als air traffic controller. FEAST I is ontwikkeld om je basisvaardigheden (logisch denken, geheugentest, planning, ...) te meten terwijl je bij FEAST II verschillende opdrachten simultaan zal moeten uitvoeren. Next level multi-tasking waarmee je ook zal te maken krijg als luchtverkeersleider. Belangrijk om weten is dat enige voorkennis van Air Traffic Control (ATC) niet specifiek nodig is. Maar het helpt natuurlijk wel altijd 😉
Het P-woord
"Als je een passie hebt, kan je het minstens proberen. En met een passie voor luchtvaart, ben ik zeker dat het lukt". Het zijn niet onze woorden, maar wel die van Eric De Causemacker - al meer dan 26 (!) jaar actief als luchtverkeersleider - over de start van een carrière als air traffic controller. Jouw passie - aka jouw motivatie - bevragen we in een volgende fase. En we koppelen daar direct een oefening flight planning aan vast. Om het allemaal direct concreet te maken.
De juiste competenties
Een volgende stap in het proces is een competentiegericht interview. Dat is in de eerste plaats bedoeld om te kijken of je de juiste skills hebt om het te maken als luchtverkeersleider. Stressbestendig zijn, goed overweg kunnen met anderen in de context van een team en voldoende flexibiliteit zullen zeker aan bod komen.
Mentaal en fysiek fit
Als laatste stap in het proces zal je uitgenodigd worden voor een medisch onderzoek. Aangezien de medische vereisten voor luchtverkeersleiders erg streng zijn, raden wij je aan om dit document zorgvuldig te lezen vooraleer je je inschrijft. Bloed, bloeddruk, longcapaciteit, neus-keel-oor, gehoor, gezichtsvermogen, enz. zullen worden onderzocht. Je kan je eigen huisdokter contacteren indien je twijfelt aan je slaagkansen voor dit medisch onderzoek.
Zware investering
Je leest het: luchtverkeersleider worden is een zware investering. Zowel van jezelf als van de organisatie die je hierin begeleidt. skeyes traint al decennialang generaties luchtverkeersleiders en we blijven daarbij resoluut kiezen voor kwaliteit.